אינהאַלט
- דער רעפֿלעקסיװער פּראָנאָם זיך
- װערבן מיט זיך
- אין שטוב אַקעגן אין דער הײם
- אַפֿעקטיװער באַניץ פֿון דימינוטיװ: אַ גלאָז טײ אַקעגן אַ גלעזל טײ
-
װערטער־סדר: אַכט פּאָזיציעס אין אַ רויִקן דערצײלזאַץ
- פּאָזיציע 1: כּמעט אַלע זאַצאײנסן חוץ דעם בײגיקן װערב
- פּאָזיציע 2: דער בײגיקער װערב
- פּאָזיציע 3: סוביעקט
- פּאָזיציע 4: אָביעקט־פּראָנאָם
- פּאָזיציע 5: אַדװערב
- פּאָזיציע 6: די פֿאַרנײנונג נישט
- פּאָזיציע 7: אינפֿיניטװ/קאָנװערב/פּאַרטיציפּ
- פּאָזיציע 8: אָביעקטן, פּרעפּאָזיציאָנעלע פֿראַזעס, נאָך אינפֿיניטיװן
- װײַטער װעגן די אַכט פּאָזיציעס
- צונױפֿגעזעצטע זאַצן
דער רעפֿלעקסיװער פּראָנאָם זיך
- מאָבי זעצט זיך.
- היט זיך!
- איך זע זיך אין שפּיגל.
- מיר װאַשן זיך די הענט.
- איר טוט זיך שױן אָן די היטלעך?
- זײ טראַכטן נאָר װעגן זיך.
דער אָביעקט־פּראָנאָם זיך איז רעפֿלעקסיװ, דאָס הײסט אַז סײַ ער סײַ דער סוביעקט פֿון זאַץ באַציִען זיך צום זעלבן מענטש אָדער זאַך.
אָט די רעפֿלעקסיװקײט זעט זיך בולט װען מע פֿאַרגלײַכט די זאַצן דאָ אױבן מיט ענלעכע זאַצן מיט אַן אָביעקט װאָס איז נישט גלײַך מיטן סוביעקט.
דער פּראָנאָם זיך איז אַן אינװאַריאַנט: ער בײַט זיך נישט לױט דער פּערזאָן און נישט לױט דער צאָל.
װערבן מיט זיך
װען מע קוקט אַרײַן אין אַ ייִדיש װערטערבוך זעט מען אַז טײל װערבן װערן פֿאַרצײכנט צוזאַמען מיטן פּראָנאָם זיך. אַנדערע װערבן װערן פֿאַרצײכנט אי מיטן פּראָנאָם זיך, אי אָן אים, כּדי צו װײַזן װי דער באַטײַט פֿונעם װערב איז אַנדערש װען ער קומט מיט זיך. הײסט עס אַז טײל װערבן קומען שטענדיק מיט זיך, און אַנדערע קומען מיט זיך װען זײ האָבן אַ געװיסן באַטײַט. אױך די װאָקאַבולאַר־אָפּטײלן אין ייִדישפּאָפּ װעלן פֿון איצט אָן אָנגעבן װעלכע װערבן עס קומען מיט זיך.
אין דער איצטיקער לעקציע לערנען מיר דרײַ װערבן מיט זיך:
- היטן זיך
- זעצן זיך
- צעקלאַפּן זיך
אַלע דרײַ קענען אױך קומען אָן זיך, און צו אַלע דרײַ גיט צו זיך אַ רעפֿלעקסיװן באַטײַט (װי מיר האָבן געזען דאָ אױבן מיט זעצן און היטן).
נישט שטענדיק אָבער איז זיך אַ סימן פֿון רעפֿלעקסיװקײט. למשל –
װײַטערדיקע פּרטים װעגן פֿאַרשײדענע פֿונקציעס פֿונעם פּראָנאָם זיך קען מען לײענען אין 6.5 נאָך פּרטים און מרדכי שעכטערס ייִדיש צװײ, זז' 79–82.
אין שטוב אַקעגן אין דער הײם
אין לעקציע 3.5 האָבן מיר געלערנט די פֿראַזע אין שטוב און אין דער לעקציע לערנען מיר די פֿראַזע אין דער הײם. די צװײ פֿראַזעס זײַנען אָפֿט סינאָנימען אָבער נישט שטענדיק.
אין דער הײם האָט אַ מער באַגרענעצטן באַטײַט. די פֿראַזע באַציט זיך בלױז צו דער הײם, דעם װױנאָרט. װען נעמי זאָגט אַז זי איז אין דער הײם, איז גאַנץ קלאָר אַז זי איז אין דער דירה װוּ זי װױנט מיט דער משפּחה.
אין שטוב האָט אַ ברײטערן באַטײַט. לױטן קאָנטעקסט קען אין שטוב זײַן אַ סינאָנים מיט אין דער הײם און אָנװײַזן אױפֿן װױנאָרט. אָבער אַ שטוב איז נישט בלױז אַ װױנאָרט, נאָר קען זײַן סתּם אַ הױז צי גאָר אַ צימער. אױב „מאָבי איז אין דרױסן און נעמי איז אין שטוב“ װײסן מיר נאָר אַז זי איז אינעװײניק; אָן אַ ברײטערן קאָנטעקסט װײסן מיר נישט צי זי איז אין דער אײגענער דירה צי בײַ יענעם.
מע קען אױך אָנװײַזן אױפֿן װױנאָרט מיט דער פּרעפּאָזיציע בײַ. אױב נעמי איז בײַ פּערלען, הײסט עס אַז זי איז אין דער שטוב װוּ פּערל װױנט. מע קען פּאָרן די פֿראַזעס אין דער הײם/אין שטוב מיט דער פּרעפּאָזיציע בײַ כּדי איבערצוגעבן װעגן װעמענס הײם צי שטוב מע רעדט. למשל:
- מאָבי רעדט מיט נעמין. ער איז בײַ איר אין שטוב.
אין אַזאַ קאָנסטרוקציע טרעפֿט מען אָפֿט דעם רעפֿלעקסיװן פּראָנאָם זיך:
- נעמי טוט די הײמאַרבעט בײַ זיך אין דער הײם.
- הײַנט לױפֿט נישט מאירקע. ער מאַכט געניטונגען בײַ זיך אין שטוב.
אַפֿעקטיװער באַניץ פֿון דימינוטיװ: אַ גלאָז טײ אַקעגן אַ גלעזל טײ
װאָס איז דער חילוק צװישן אַ גלאָז טײ און אַ גלעזל טײ? דער חילוק איז נישט קײן פֿיזישער, נאָר אַן עמאָציאָנעלער; ער האָט נישט צו טאָן מיט דער גרײס פֿונעם גלאָז צי גלעזל, נאָר מיט דער באַציִונג פֿונעם טרינקער צום געטראַנק, אָדער צװישן דעם מכניס־אורח און זײַן גאַסט. דער דימינוטיװ גלעזל פֿאַרשאַפֿט אַ מער הײמיש געפֿיל: אַ גלעזל טײ דערקװיקט די נשמה בעסער װי אַ גלאָז טײ, כאָטש ס׳איז דאָס זעלבע געטראַנק אין דער זעלבער כּלי.
נאָך אַ סך פּרטים װעגן דימינוטיװ געפֿינען זיך אין 6.4 נאָך פּרטים.
מיר האָבן שױן אַ היפּש ביסל געלערנט װעגן װערטער־סדר אין זאַצן מיט אַן אינפֿיניטיװ אָדער אַ קאָנװערב (זען למשל נאָך פּרטים פֿון לעקציעס 3.2, 3.4, און 4.1). די כּללים װעגן װערטער־סדר אין דער פֿאַרגאַנגענער צײַט זײַנען די זעלביקע: דער פּאַרטיציפּ געפֿינט זיך אױפֿן זעלביקן אָרט װי דער אינפֿיניטיװ אָדער דער קאָנװערב.
די טאַבעלע דאָ װײַטער װײַזט דעם סדר פֿון די זאַצאײנסן אין אַ רויִקן דערצײלזאַץ:
באַמערקט:
- געװיסע זאַצאײנסן קומען אָפֿט אינעם „צװישנאָרט“ צװישן דעם בײגיקן װערב און דעם אינפֿיניטיװ/קאָנװערב/פּאַרטיציפּ (נאָך פּרטים װעגן דעם דאָ װײַטער).
- די נומערן װײַזן אָן אױף די רעלאַטיװע פּאָזיציעס פֿון די זאַצאײנסן; אין די מערסטע זאַצן באַװײַזן זיך נישט אַלע אַכט פּאָזיציעס.
פּאָזיציע 1: כּמעט אַלע זאַצאײנסן חוץ דעם בײגיקן װערב
אין אַ דערצײלזאַץ אָן באַזונדערן עמפֿאַז איז דער ערשטער זאַצאײנס געװײנטלעך דער סוביעקט אָדער אַן אַדװערב.
דאָס אַװעקשטעלן אין דער ערשטער פּאָזיציע אַ זאַצאײנס װאָס קומט געװײנטלעך נאָכן װערב קען בײַטן דעם טאָן צי עמפֿאַז פֿונעם גאַנצן זאַץ. אָט זײַנען עטלעכע זאַצן פֿון ייִדישפּאָפּ־פֿילמעלעך וואָס ברענגען אין דער ערשטער פּאָזיציע אַנדערע זאַצאײנסן ווי דער סוביעקט אָדער אַן אַדװערב – אַ דירעקטער אָביעקט (ערשטע גרופּע), אַ פּרעפּאָזיציאָנעלע פֿראַזע און אַ פּאַרטיציפּ (צװײטע גרופּע):
- קײן קאַרטאָפֿל־קוגל קענען מיר נישט באַקן. (3.3)
- אַ דיבוק קענסטו נישט זען. (4.5)
- אָט דאָס װילן מיר װיסן! (4.3)
- נישט אים זוכן מיר. (נעמי רעדט װעגן דעם װעװריק, 4.2)
- מיט לאָקשן קענען מיר באַקן אַ לאָקשן־קוגל. (3.3)
- װעגן קײן פּאַװע װיל איך הײַנט נישט שרײַבן. (5.1)
- געפֿונען האָב איך אָט דעם אתרוג… (5.2)
פּאָזיציע 2: דער בײגיקער װערב
אין אַ געװײנטלעכן דערצײלזאַץ איז דער בײגיקער װערב שטענדיק דער צװײטער זאַצאײנס (זען 2.4 נאָך פּרטים). אין דער פֿאַרגאַנגענער צײַט איז דער בײגיקער װערב דער העלפֿװערב האָבן אָדער זײַן.
פּאָזיציע 3: סוביעקט
װען דער סוביעקט איז נישט אױפֿן ערשטן אָרט, קומט ער געװײנטלעך פּונקט נאָכן בײגיקן װערב.
פּאָזיציע 4: אָביעקט־פּראָנאָם
אַן אָביעקט־פּראָנאָם קומט כּמעט אַלע מאָל צװישן דעם בײגיקן װערב און דעם אינפֿיניטיװ/קאָנװערב/פּאַרטיציפּ, געװײנטלעך גלײַך נאָכן בײגיקן װערב, אָדער נאָכן סוביעקט װאָס געפֿינט זיך נאָכן בײגיקן װערב.
די ציבעלע?
באַמערקט:
- זיך איז אַן אָביעקט־פּראָנאָם און פֿאַרנעמט אױך די פֿערטע פּאָזיציע:
- װען דער סוביעקט קומט נאָכן בײגיקן װערב און איז נישט קײן פּערזענלעכער פּראָנאָם, קען דער אָביעקט־פּראָנאָם קומען פֿאַר אים. עס זײַנען בײדע ריכטיק:
- הײַנט װיל מאָבי זי עסן.
- הײַנט װיל זי מאָבי עסן.
- װען דער פּראָנאָם איז דער אָביעקט פֿון אַן אינפֿיניטיװ אין דער אַכטער פּאָזיציע (אַלײן נאָך אַן אינפֿיניטיװ, קאָנװערב אָדער פּאַרטיציפּ), קומט דער פּראָנאָם אָדער האַרט פֿאַרן אינפֿיניטיװ, אָדער גאָר פֿריִער אין זאַץ, אין דער פֿערטער פּאָזיציע װוּ עס באַװײַזט זיך געװײנטלעך דער אָביעקט־פּראָנאָם. למשל:
- פּינטל איז אַרױס. איך דאַרף לױפֿן אים כאַפּן!
- פּינטל איז אַרױס. איך דאַרף אים לױפֿן כאַפּן!
װעגן דעם סדר פֿון די פּראָנאָמען װען ס׳איז דאָ מער װי אײנער, זען 4.4 נאָך פּרטים.
פּאָזיציע 5: אַדװערב
אַדװערבן געפֿינען זיך אָפֿט פֿאַרן בײגיקן װערב, אױפֿן ערשטן אָרט אין זאַץ. װען דער אַדװערב איז קורץ געפֿינט ער זיך אױך גאַנץ אָפֿט צװישן דעם בײגיקן װערב און דעם אינפֿיניטיװ/קאָנװערב/פּאַרטיציפּ – נאָכן אָביעקט־פּראָנאָם.
די ציבעלע?
באַמערקט: דער אַדװערב דאָך װאָס מיר לערנען אין דער לעקציע איז אַן אױסנאַם. ער קומט אָפֿט פֿאַרן אָביעקט־פּראָנאָם (אָבער זעלטענער פֿאַר זיך):
- איך האָב דאָך דיר געזאָגט…
- ער האָט זיך דאָך צעקלאַפּט!
פּאָזיציע 6: די פֿאַרנײנונג נישט
נישט קומט האַרט פֿאַרן אינפֿיניטיװ/קאָנװערב/פּאַרטיציפּ:
די ציבעלע?
באַמערקט:
- װען נישט קומט האַרט פֿאַרן אינפֿיניטיװ/קאָנװערב/פּאַרטיציפּ, פֿאַרנײנט ער דעם װערב. נישט קען אָבער פֿאַרנײנען אַן אַנדער זאַצאײנס, און אין דעם פֿאַל װערט ער אײַנגעגלידערט בײַם אָנהײב פֿון יענעם זאַצאײנס. אין די ערשטע צװײ בײַשפּילן און אין דעם לעצטן דאָ װײַטער פֿאַרנײנט נישט דעם אַדװערב; אינעם דריטן פֿאַרנײנט נישט דעם סוביעקט:
און פֿון דער איצטיקער לעקציע:
- װען אַ סובסטאַנטיװ אין אַ נעגאַטיװן זאַץ װערט באַגלײט פֿונעם נעגאַטיװן אַרטיקל קײן, געהערן זײ בײדע צום זעלביקן זאַצאײנס, למשל:
פּאָזיציע 7: אינפֿיניטװ/קאָנװערב/פּאַרטיציפּ
פּאָזאָציע 7 איז דאָס אָרט פֿון:
- דעם אינפֿיניטיװ װאָס קומט נאָך אַ העלפֿװערב אָדער אַ מאָדאַלן װערב
- דעם קאָנװערב מיט אַ װערב אין דער איצטיקער צײַט אָדער אימפּעראַטיװ
- דעם פּאַרטיציפּ אין דער פֿאַרגאַנגענער צײַט.
אַ סך בײַשפּילן פֿון זאַצן מיט פּאָזיציע 7 זעט מען דאָ אױבן און דאָ װײַטער.
באַמערקט:
- דער אינװאַריאַנט פֿון אַ װערב מיט צװײ טײלן אַזױ װי ליב האָבן און חתונה האָבן פֿאַרנעמט פּאָזיציע 7 אין דער איצטיקער צײַט (און אין אימפּעראַטיװ), למשל:
פּאָזיציע 8: אָביעקטן, פּרעפּאָזיציאָנעלע פֿראַזעס, נאָך אינפֿיניטיװן
די אַכטע פּאָזיציע, נאָכן אינפֿיניטיװ/קאָנװערב/פּאַרטיציפּ, נעמט אַרײַן די פֿאַרשײדענע זאַצאײנסן װאָס זײַנען נישט געבראַכט געװאָרן פֿריִער. אָט זײַנען עטלעכע משל־זאַצן פֿון ייִדישפּאָפּ־פֿילמען מיט זאַצאײנסן אין דער אַכטער פּאָזיציע; באַמערקט אַז די זאַצן האָבן נאָר געצײלטע עלעמענטן אינעם צװישנאָרט צװישן דעם בײגיקן װערב און דעם אינפֿיניטיװ/קאָנװערב/פּאַרטיציפּ.
װײַטער װעגן די אַכט פּאָזיציעס
דער רעלאַטיװער סדר פֿון די װערטער װאָס מיר האָבן דאָ געװיזן איז מערסטנס גילטיק אױך װען:
- ס׳איז דאָ אַ פֿרעגװאָרט.
- ס׳איז נישטאָ קײן אינפֿיניטיװ/קאָנװערב/פּאַרטיציפּ אין זאַץ (אָבער זען דאָ װײַטער די הערה װעגן זיך).
למשל:
פֿאַראַן זאַצן װאָס הײבן זיך אָן מיטן בײגיקן װערב, למשל אין אימפּעראַטיװ. אין אַזאַ פֿאַל זאָגן מיר אַז די ערשטע פּאָזיציע בלײַבט לײדיק. אױך אין דעם פֿאַל איז גילטיק דער רעלאַטיװער סדר פֿון די זאַצאײנסן, למשל:
הערה װעגן זיך:
װען אינעם זאַץ איז נישטאָ קײן פּאָזיציע 7 (אינפֿיניטיװ/קאָנװערב/פּאַרטיציפּ) און דער סוביעקט איז אין דער דריטער פּאָזיציע און איז נישט קײן פּערזענלעכער פּראָנאָם, קומט זיך פֿאַרן סוביעקט. פֿאַרגלײַכט:
- איצט װאַשט זיך מאָבי.
- איצט װאַשט ער זיך.
צונױפֿגעזעצטע זאַצן
װאָס איז דאָס אַ צונױפֿגעזעצטער זאַץ?
- איך האָב דאָך דיר געזאָגט אַז דו דאַרפֿסט זיך היטן װען דו מאַכסט געניטונגען!
אַ צונױפֿגעזעצטער זאַץ באַשטײט פֿון כאָטש צװײ זאַצן, אָפֿט צוזאַמענגעבונדן מיט אײן אָדער מער קאָניונקציעס. אין דער לעקציע לערנען מיר די קאָניונקציע אַז. מיר האָבן שױן געלערנט אין ייִדישפּאָפּ די קאָניונקציעס און, אָדער, אָבער, װײַל און װען. פֿרעגװערטער קענען אױך דינען װי קאָניונקציעס װי מיר װעלן באַלד דערקלערן.
דערפֿאַר װאָס אַ קאָניונקציע פֿאַרבינדט צװײ זאַצן איז זי נישט קײן זאַצאײנס. יעדער פֿון די זאַצן װאָס זי פֿאַרבינדט האָט זיך זײַן אײגענעם װערטער־סדר, לױט די געװײנטלעכע כּללים (זען דאָ אױבן).
אין דער טאַבעלע דאָ װײַטער געפֿינט זיך אײן פּרטימדיקער בײַשפּיל, װי די פּרינציפּן פֿון װערטער־סדר װאָס מיר האָבן פֿריִער באַשריבן זײַנען אױך גילטיק פֿאַרן צונױפֿגעזעצטן זאַץ. דאָ און אין די װײַטערדיקע אָפּטײלן װעגן צונױפֿגעזעצטע זאַצן ווערט די קאָניונקצוע אַרויסגעהויבן מיט פֿעטע אותיות; אין די משל־זאַצן װאָס שטײען נישט אין קײן נומערירטער טאַבעלע װערט דער בײגיקער װערב אַרויסגעהויבן מיט קורסיװ.
אַ מאָל הײבט זיך אָן אַ צונױפֿגעזעצטער זאַץ מיט דער קאָניונקציע. אָט איז אַ בײַשפּיל פֿון דער לעקציע:
- װען איך האָב דיך נישט לאַנג געזען, ביסטו דאָך געװען געזונט און שטאַרק.
װעגן דעם װערטער־סדר אין אַזאַ זאַץ, זען 6.1 נאָך פּרטים.
די קאָניונקציע אַז
די קאָניונקציע אַז פֿירט אַרײַן אַ זאַץ נאָך װערבן װי זאָגן, ענטפֿערן, װיסן, פֿאַרשטײן. למשל:
- נעמי האָט געזאָגט אַז זי איז געגאַנגען מיטן טאַטן קױפֿן אַן אתרוג.
- יאַנקל ענטפֿערט אַז ער װיל אַ קיכעלע.
- ער פֿאַרשטײט נישט אַז ער מוז עסן מערן.
- איך װײס דאָך אַז מאָבי האָט ליב ציבעלעס.
אומדירעקטע פֿראַגעס: פֿרעגװערטער װי קאָניונקציעס
- איך װײס נישט װען ער קומט.
- זאָג מיר װיפֿל דו װילסט. [װערב אָנהײב זאַץ װײַל ס׳איז אַן אימפּעראַטיװ.]
- מאירקע האָט געפֿרעגט פּערלען װאָס זי האָט הײַנט געמאָלט.
װען אַ פֿראַגע איז אומדירעקט שפּילט דאָס פֿרעגװאָרט געװײנטלעך די ראָלע פֿון אַ קאָניונקציע און איז נישט קײן זאַצאײנס. דאָס פֿרעגװאָרט אין אַ דירעקטער פֿראַגע איז אָבער יאָ אַ זאַצאײנס.
אומדירעקטע פֿראַגע:
דירעקטע פֿראַגע:
באַמערקט: בײַם לײענען אָדער הערן ייִדיש טרעפֿט מען אױך, נאָר זעלטענער, אומדירעקטע פֿראַגעס װאָס היטן אָפּ דעם סדר פֿון דער דירעקטער פֿראַגע, דאָס הײסט – דאָס פֿרעגװאָרט איז אַ זאַצאײנס. אָבער אין ייִדישפּאָפּ באַניצן מיר זיך אומעטום מיטן סדר פֿון אומדירעקטע פֿראַגעס װוּ דאָס פֿרעגװאָרט איז נישט קײן זאַצאײנס.
דער עקספּלעטיװער עס אין אומדירעקטע פֿראַגעס
װעגן דעם עקספּלעטיװן עס זען 4.1 נאָך פּרטים.
ס׳רובֿ אומדירעקטע פֿראַגעס װוּ דער סוביעקט איז נישט קײן פּערזענלעכער פּראָנאָם לאָזן זיך פֿאָרמולירן מיטן עקספּלעטיװן עס אָדער אָן אים. די ברירה איז אַ סטיליסטישע. למשל:
װען דאָס פֿרעגװאָרט איז אָבער דער סוביעקט פֿון דער פֿראַגע, האָט מען אין דער אומדירעקטער פֿראַגע נישט קײן ברירה און מע מוז צוגעבן דעם עקספּלעטיװן עס, דער װערב זאָל זײַן דער צװײטער זאַצאײנס. למשל:
הערה װעגן אומדירעקטע רײד און אומדירעקטע פֿראַגעס
די קאָניונקציע אַז מיט װערבן װי זאָגן און ענטפֿערן פֿירט אַרײַן אומדירעקטע רײד. אומדירעקטע פֿראַגעס, װי מיר האָבן געזען דאָ אױבן, פֿירט מען אַרײַן מיט אַ פֿרעגװאָרט װאָס דינט װי אַ קאָניונקציע.
ס׳איז כּדאַי צו באַמערקן אַז די צײַט פֿון װערב אין אומדירעקטע רײד און אומדירעקטע פֿראַגעס איז די זעלבע װי אין די דירעקטע. למשל:
פֿאַרגלײַכט אָט די צװײ בײַשפּילן:
מיר פֿאַרשטײען אַז אין דעם מאָמענט װען נעמי האָט דאָס געזאָגט איז זי געװען אין דער הײם.
מיר פֿאַרשטײען, אַז נעמי האָט גערעדט נישט װעגן דעם „איצט“ נאָר װעגן אַ פֿריִערדיקן מאָמענט װען זי איז געװען אין דער הײם.
און פֿאַרגלײַכט אָט די צװײ בײַשפּילן מיט אומדירעקטע פֿראַגעס:
װען פּערל האָט געפֿרעגט די פֿראַגע האָט מען דעם מאָלצײַט נאָך נישט געגעסן.
פּערל האָט געפֿרעגט װעגן אַ מאָלצײַט װאָס מע האָט שױן געגעסן.